" ဤေလာက၌ အဓမၼ မထြန္းကားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ လူတုိင္း၌ တာ၀န္ရွိသည္ " " ေမတၱာတရားရဲ႕ရနံ႔သည္သာ လူသားအားလုံးကိုၾကည္လင္လန္းဆန္းေစပါသည္ " " ျမန္မာျပည္သူ ့ျပည္သားမ်ား အားလံုး၊ က်န္မာရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ပါေစ "

Sunday, September 11, 2016

"ဝိပႆနာဆိုတာ မခက္ပါ"

"ဝိပႆနာဆိုတာ မခက္ပါ"
••••••••••••••••••••••
ဝိပႆနာ စတင္က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကမဲ့ ဓမၼမိတ္ေဆြ တို ့အတြက္ ဝိပႆနာ နဲ ့ဆိုင္တဲ့ က်ိဳးစားအားထုတ္ပံုအမ်ိဳးမ်ိဳး တို ့အျပင္ တရားအားထုတ္ၾကရာ၌ ၾကံဳေတြ ့ရမဲ့ အခက္ခဲေတြ စသည္အားျဖင့္ လက္လွမ္းမွီသေလာက္ရွာေဖြ၍ ဓမၼဒါနျပဳခဲ့ပါသည္။
အမွန္တိုင္း ေျပာရရင္ ဓမၼမိတ္ေဆြတို႔ဟာ ဝိပႆနာ ကို စၿပီး မလုပ္ၾကည့္ေသးလိုပါ။
တကယ္တန္းလက္ေတြ ့လုပ္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါမွာ အက်င့္ျဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ျဖင့္ ေန႔စဥ္ တရားမထိုင္ရေသးပါက တစ္ခုခုလိုေနသလိုလို၊ အေၾကာင္းကိစၥ တစ္ခုခုရွိလို ့ တစ္ရက္ေလာက္ ပ်က္ကြက္လိုက္ရင္ေတာင္မွ အျပစ္တစ္ခုခုရွိသလိုေတာင္ ခံစားမိမွာပါ။
အဲဒီလို လုပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ဝိပႆနာ အားထုတ္ပံု ဟာ အခက္ႀကီး မဟုတ္ပါလားဆိုတာ သိလာၾကမွာပါ။
ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ဝိပႆနာအားထုတ္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာျဖင့္ ဖတ္ရႈထားသမွ်ကို ပိုမိုၿပီး အဓိပၸါယ္ရွင္းလင္း နားလည္ေစရန္ ထပ္မံ၍ ကုသိုလ္ျပဳရာ " ကိုသိန္းႏိုင္အုန္း ရဲ ့ ေဖစဘုတ္ စာမ်က္ႏွာမွ ဝိပႆနာဆိုတာ မခက္ပါ ဆိုတဲ့ ေရးသားေဖၚျပထားတာ ကို ေကာက္ႏႈတ္ၿပီး ထပ္မံကုသိုလ္ျပဳလိုက္ပါတယ္။
( ခႏၶာ-၅ပါးတစ္ဦး )
ဝိပႆနာ ဆိုတာ ဘာလဲလို ့ဆရာေတာ္ႀကီးေတြက အမ်ိဳးမ်ိဳး ဥပမာ ေပးၾကေပမဲ့ ...အလြယ္ဆံုးမွတ္ယူရရင္..
"ခႏၶာ" ရဲ႕ အရိွ ကို "ဉာဏ္" နဲ ့သိေအာင္ လုပ္တဲ့ အလုပ္ဟာ "ဝိပႆနာ"ပါ။
ဗုဒၶတရားေတာ္အရ သက္ရိွသတၱဝါ ေတြမွာ ရုပ္ နဲ႕ နာမ္ပဲ ရိွပါတယ္။
အမည္နာမေတြ ဘယ္လိုဘဲ ေခၚေခၚ၊ သက္မဲ့အရာဝတၳဳေတြ မွာ ရုပ္ပဲ ရိွပါတယ္။ ဝိပႆနာတရား ရႈပြားအားထုတ္တဲ့အခါ ဘယ္နည္းနဲ႕ပဲရႈရႈ၊ ရႈခ်င္တဲ့ နည္းနဲ႕ရႈပါ။ ဝိပႆနာ ရဲ ့အရႈခံ အာရံုသည္ "ရုပ္ျဖစ္ရင္ျဖစ္" မျဖစ္ရင္ "နာမ္ျဖစ္" ရပါမယ္။
"ရုပ္နာမ္"ကို ဖယ္ထားၿပီးေတာ့ ဝိပႆနာ ရႈလို႕ မရပါဘူး။
ဘယ္နည္းနဲ႕ပဲ ရႈရႈ၊ အရင္ စသိမယ့္ ဉာဏ္က..ပဲ ရုပ္နာမ္ပိုင္းျခားသိတဲ့ "ဉာဏ္"ျဖစ္ပါတယ္။ ပါ႒ိ လို ေခၚေတာ့...နာမ႐ူပ ပရိေစၦဒဉာဏ္ (႐ုပ္ နာမ္ ခြဲျခားသိေသာဉာဏ္) ပါ။
အဲဒါေၾကာင့္ ဝိပႆနာ ရႈတဲ့အခါ အရႈခံအာရံုအျဖစ္ ထားရမွာက "ရုပ္ သို႕မဟုတ္ နာမ္"ျဖစ္ရမယ္ဆိုတာ ဦးစြာသေဘာေပါက္ဖို ့လိုပါတယ္။
ပုထုဇဥ္လူသားဆိုတာက လည္း နတ္ေတြ ျဗဟၼာေတြ လို မဟုတ္ပဲ၊ အဲဒီ ရုပ္ နဲ ့နာမ္ႏွစ္ပါးမွာ နာမ္တရားထက္ ရုပ္တရားက ပိုၿပီးထင္ရွားေနေတာ့ စၿပီး ရႈတဲ့အခါ ရုပ္တရားကို အရႈခံ ထားၿပီး ရႈတာက ပိုေကာင္းပါတယ္လို ့အၾကံေပးပါတယ္။
ဝိပႆနာဆိုတာ ရုပ္နာမ္မွာ ရႈရမွာ ျဖစ္ေတာ့ မရႈမီ ႀကိဳတင္ၿပီးေတာ့ ရုပ္ဆိုတာက ဘယ္လိုလဲ။ နာမ္ဆိုတာက ဘယ္လိုလဲ သိရိွ သေဘာေပါက္ထားလို႕ရိွရင္ေတာ့ အခက္အခဲ မရိွ လြယ္ကူပါလိမ့္မယ္။
တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ ႏွလံုးသြင္းေျပာင္း လိုက္တာပါ။
အယင္တုန္းကေတာ့ "ငါသြားတယ္၊ သူသြားတယ္၊ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါသြားတယ္၊ ေယာက်္ားမိန္းမသြားတယ္” လို႕ ႏွလံုးသြင္းပါတယ္။
အခု တရားအားထုတ္တဲ့အခါမွာ ဘယ္သူ သြားတာလဲလို႕ သတိထားၿပီး အသိတရားနဲ႕ ရႈရပါတယ္။ သြားေနက်အတိုင္း သြားပါ၊ အသြားေျပာင္းဖို႕မလိုပါဘူး။ ရုပ္နာမ္ေပၚမွာသာ သတိထားၿပီးသြားျခင္း နဲ "့မိစၧာသတိ"ကေန "သမၼာသတိ"ကို ေျပာင္းသြားပါလိမ့္တယ္။
အယင္တုန္းက ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ သတိနဲ႕ ထိုင္တယ္၊ အခုက်ေတာ့ ရုပ္နာမ္ က သတိနဲ႕ထိုင္တယ္၊ အယင္တုန္းက ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ ဟာ သတိနဲ႕ အိပ္တယ္။ အခုက ရုပ္နာမ္သတိနဲ႕အိပ္တယ္၊ အယင္တုန္းက ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ သတိနဲ႕ ရပ္တယ္။ အခုက ရုပ္နာမ္ က သတိနဲ႕ ရပ္တယ္။ ဒါပဲ ကြာတာပါ။
တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ နဂိုအမူအရာထဲမွာ ရုပ္နာမ္ေပၚေရာက္ေအာင္ သမၼာသတိကို သြင္းထားလိုက္ျခင္းပါ။ အဲဒီလို သတိသြင္းထားလိုက္ရင္ ရုပ္သေဘာ နာမ္သေဘာကို သိလာပါလိမ့္မယ္။
ရုပ္သေဘာက ဘယ္လိုလဲလို႕ေမးရင္ ေဖာက္ျပန္တတ္တဲ့သေဘာက ရုပ္ပါ။ ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုတာက နဂိုအေနနဲ႕ မတူပဲ တစ္မ်ဳိးတစ္မ်ဳိး ေျပာင္းသြားတာကို ေဖာက္ျပန္တယ္လို႕ ေခၚျခင္းပါ၊ အဲဒါကိုပဲ ရုပ္ လို႕ ေခၚပါတယ္။
ထိုင္တာ ၾကာလာတဲ့အခါ
မွာ ထိုင္စနဲ႕မတူေတာ့ပါဘူး။ ေအာက္ပိုင္းကိုယ္က နာက်င္ကိုက္ခဲမႈ၊ ပူမႈ စသည္ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ အဲဒါဘာျဖစ္တာလဲ ေမးရင္ ရုပ္ေဖာက္ျပန္တာပါ။
ကိုယ္ႏွင့္စပ္သမွ် ေျခဖဝါး ကေနၿပီး ငယ္ထိပ္အထိ တစ္ကိုယ္လံုးမွာ ျဖစ္ေနသမွ်ေတြကို ပညတ္နာမည္ တပ္ခ်င္သလို တပ္ပါ။ နာတယ္၊ က်ဥ္တယ္၊ ကိုက္တယ္၊ ခဲတယ္၊ ေညာင္းတယ္၊ ထံုတယ္၊ ေတာင့္တယ္၊ တင္းတယ္၊ မူးတယ္၊ ေ၀တယ္၊ ေအာ္ဂလီဆန္တယ္ စသည္ျဖင့္ နာမည္တပ္ခ်င္သလို တပ္ပါ။ အဲဒါေတြသည္ အမည္ပညတ္ေတြသာျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ပရမတ္သေဘာအားျဖင့္ ရုပ္ေဖာက္ျပန္ေနၾကတာပါ။
အဲဒီလို ရုပ္ေဖာက္ျပန္တာကို ဘယ္သူကသိလဲ ေမးရင္ နာမ္က သိပါတယ္။ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါက သိတာမဟုတ္ပါဘူး။ နာမ္ကလည္း အလိုလိုသိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အာရံုျပဳလို႕ သိတာပါ။ အလိုလိုလည္း သိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အမွတ္တမဲ့ေနလို႕ သိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီညႊတ္တတ္ သိတတ္တဲ့သေဘာသည္ နာမ္ပါ။ မသိဘဲနဲ႕ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေဖာက္ျပန္ေနတာက ရုပ္ပါ။ အဲဒီေဖာက္ျပန္သမွ်ကို လိုက္ၿပီး အာရံုျပဳသိေနတာက နာမ္ပါ။
နာတယ္သိ၊ က်ဥ္တယ္သိ၊ ထံုတယ္သိ၊ ေညာင္းတယ္သိ၊ ေတာင့္တယ္သိ၊ တင္းတယ္သိ.. စသည္ျဖင့္ ကိုယ္ထဲမွာ ျဖစ္ျဖစ္သမွ်ေတြကို လိုက္သိေနတာက နာမ္ပါ ဘဲ။
ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ ေဖာက္ျပန္တတ္တဲ့ ရုပ္တရားနဲ႕ သိတတ္၊ ညႊတ္တတ္တဲ့ နာမ္တရားအျပင္ ဘာမွမရိွပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ မိမိတို႕ကေတာ့ မသိေသးပါ။ ဘာျဖစ္လို႕ မသိေသးလဲေမးရင္ မၾကည့္လို႕ မသိတာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ အဆန္း မဟုတ္ပါ။ တကယ္ေတာ့ မ်က္လံုးေျပာင္းလိုက္တာပါ။ မိမိတို႕မွာ ပကတိမ်က္လံုး နဲ ့ ဉာဏ္မ်က္လံုးရယ္လို႕ မ်က္လံုးႏွစ္မ်ဳိး ရိွပါတယ္။ ပကတိ မ်က္လံုးက အေပၚယံျမင္ပါ။ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ၊ ေခါင္း၊ ကိုယ္၊ ေျခ၊ လက္လို႕ ျမင္တဲ့ အျမင္မ်ဳိးပါ။ ဉာဏ္မ်က္လံုးက အတြင္းျမင္ပါ။ ရုပ္နာမ္ျမင္တဲ့ အျမင္မ်ဳိးပါ။ ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ ဉာဏ္မ်က္လံုးနဲ႕ ရႈၾကည့္ရမွာပါ။
ပကတိမ်က္လံုး ကေန ဉာဏ္မ်က္လံုးကို ေျပာင္းၿပီး ခႏၶာကိုယ္တြင္းမွာရွိတဲ့ ရုပ္နာမ္ကို ျမင္ေအာင္ ရႈၾကည့္တဲ့အလုပ္ဟာ "ဝိပႆနာ"အလုပ္ပါဘဲ။
ရုပ္ႏွင့္နာမ္ တရားႏွစ္ပါးဟာ ပ႒ာန္း အညမညပစၥည္းအရ ေျပာရရင္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ မီွေနၾကပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ရုပ္သေဘာ နဲ ့နာမ္သေဘာက မတူၾကပါဘူး။
ရုပ္က ေဖာက္ျပန္တဲ့သေဘာပါ။
ရုပ္အလုပ္က ေဖာက္ျပန္တဲ့ အလုပ္ပါ။
နာမ္က သိတတ္ညႊတ္တတ္တဲ့သေဘာပါ။ ရုပ္က ရုပ္အလုပ္လုပ္၊ ေဖာက္ျပန္ပါတယ္။ နာမ္က မကူညီႏိုင္ပါ။
နာမ္ကလည္း သိတဲ့ညႊတ္တဲ့ အလုပ္လုပ္ပါတယ္။
ရုပ္ကို အကူအညီမေပးႏိုင္ပါ။
ဒီေတာ့ အလြယ္ဆံုးသိထားရရင္ေတာ့...
ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးတို႕ဟာ အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ အက်ဳိးအေၾကာင္း သေဘာတရားအရ မီွေနၾကေသာ္လည္း အခ်င္းခ်င္းအကူအညီ မေပးႏိုင္ၾကပါဘူး။
ရုပ္ကလည္း ေဖာက္ျပန္ၿပီး ပ်က္ပါတယ္။ နာမ္ကလည္း သိၿပီး ညႊတ္ၿပီး ပ်က္ပါတယ္။
သြားခ်င္ေတာ့ နာမ္က သြားခ်င္တယ္။ သြားေတာ့ ရုပ္က သြားပါတယ္။ ရုပ္သြားရာ နာမ္က ပါသြားရပါတယ္။ အဲဒီသေဘာေတြကို သိေအာင္ သြားရင္း ရုပ္နာမ္ေပၚသတိကပ္ၿပီး သြားရပါတယ္။ အဲဒီလိုသြားရင္ သြားတဲ့ အမူအရာ မေျပာင္းရဘဲ အသြားမပ်က္ သြားႏိုင္ၿပီး အရႈမပ်က္ ရႈႏိုင္ပါတယ္။
"သြားခ်င္တာက နာမ္၊ သြားေနဟန္က ရုပ္၊ ငါ မဟုတ္၊ သူ မဟုတ္၊ သြားတာ နာမ္နဲ႕ရုပ္” လို႕ အသိတိုးလာပါလိမ့္မယ္။"
သြားခ်င္တဲ့ နာမ္ ကလည္း သြားခ်င္ၿပီး ခ်ဳပ္ပ်က္၊ သြားတဲ့ ရုပ္ကလည္း သြားၿပီး ခ်ဳပ္ပ်က္သြားတာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။
"သြားခ်င္တဲ့ နာမ္က အေၾကာင္း၊ သြားတဲ့ ရုပ္က အက်ဳိး" လို႕ နာမ္ရုပ္ႏွစ္ပါးကို ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္စပ္ၿပီး ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာ၊ အေၾကာင္းခ်ဳပ္ေတာ့ အက်ဳိးခ်ဳပ္တဲ့ သေဘာေတြကို ျမင္ေအာင္ ရႈသြားရပါတယ္။
ဝိပႆနာ ရႈတယ္ဆိုတာ ရုပ္ကို ရႈရင္ရႈ မရႈရင္ နာမ္ကို ရႈရမွာပါ။ ဦးစြာပထမ သိရမွာလည္း ရုပ္နာမ္ပဲ သိရမွာပါ။ ရုပ္နာမ္ပိုင္းျခားသိတဲ့ ဉာဏ္ရၿပီးမွ တျခားဉာဏ္ေတြ ရမွာပါ။ ရုပ္နာမ္ပိုင္းျခားသိတဲ့ဉာဏ္ မရဘဲနဲ႕ တျခား ဉာဏ္ေတြ မရႏိုင္ပါဘူး။
ရုပ္ႏွင့္နာမ္က ကင္းၿပီးေတာ့ ျဖစ္တာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ သင့္ေတာ္တဲ့ ဣရိယာပုထ္၊ သင့္ေတာ္တဲ့ အမူအရာနဲ႕ အဆင္ေျပသလို ရႈမွတ္ေနရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ရႈတဲ့အခါ ရုပ္ကို မီွၿပီး ရုပ္ျဖစ္တာလဲ ျမင္ေအာင္ ရႈရပါမယ္။ ရုပ္အေၾကာင္း ရုပ္အက်ဳိးကြဲေအာင္ ရႈရပါတယ္။ ရုပ္မီွၿပီး နာမ္ျဖစ္တာကိုလည္း ျမင္ေအာင္ရႈရပါတယ္။ ရုပ္အေၾကာင္း နာမ္အက်ဳိး ကြဲေအာင္ ရႈရပါမယ္။ နာမ္ကို မီွၿပီး ရုပ္ျဖစ္တာ ျမင္ေအာင္ ရႈပါ။ နာမ္အေၾကာင္း ရုပ္အက်ဳိးကို ကြဲေအာင္ ရႈရပါမယ္။
အသြားအလာ အေနအထိုင္ မပ်က္ သြားရင္း လာရင္း စားရင္း ေသာက္ရင္း၊ ေနရင္း ထိုင္ရင္း၊ ေျပာရင္း ဆိုရင္းနဲ႕ “ဘယ္သူအေၾကာင္း ဘယ္သူ႕အက်ဳိးလဲ၊ ဘယ္သူေရွ႕ေဆာင္လဲ၊ ဘယ္သူေနာက္လိုက္လဲ” လို႕ ခႏၶာတြင္း ဉာဏ္သြင္းၿပီး သြားလာတာကို တရားအားထုတ္တယ္၊ ဝိပႆနာပြားတယ္လို႕ ေခၚတာပါ။
မိမိတို႕ခႏၶာကိုယ္မွာ ျပဳျပဳသမွ်၊ ေျပာေျပာသမွ်၊ ၾကံၾကံသမွ် အမူအရာတိုင္းမွာ သတိထားၿပီး အသိတရားနဲ႕ ရႈရပါတယ္။ ရုပ္နာမ္ကြဲၿပီးေတာ့ ေနာက္ပိုင္း ေၾကာင္းက်ဳိးပိုင္းျခား သိျမင္ေအာင္ ရႈပြားအားထုတ္ရပါတယ္။
ရုပ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ နာမ္အက်ဳိးေပၚပံု၊ ရုပ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ရုပ္အက်ဳိးေပၚပံု၊ နာမ္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ရုပ္အက်ဳိးေပၚပံု၊ နာမ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ နာမ္အက်ဳိးေပၚပံုတို႕ကို သိျမင္ေအာင္ ႐ႈဖို႕လိုပါတယ္။
ေၾကာင္းက်ဳိးမပိုင္ဘဲနဲ႕ ကခၤါယံုမွား မကြာႏိုင္ပါဘူး။ ကခၤါယံုမွားမကြာရင္ တရားထူးရဖို႕ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။အဲဒီမွာ ကခၤါ ဆိုတာ ယံုမွားျခင္း(ဝိစိကိစၧာ) ပါ။ ရတနာျမတ္​သံုးပါး၊ ကံ ကံ၏အက်ိဳးႏွင့္ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာေတြအေပၚ ယံုမွားသံသယျဖစ္ျခင္းပါ။
ဒါေၾကာင့္ အလိုက္သင့္ ရႈပါ။ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ ထိုင္ၿပီးလုပ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ မထိုင္ႏုိင္ေတာ့တဲ့အခါ ေလ်ာင္းရႈ၊ ရပ္ရႈ၊ စၾကၤ ံေလွ်ာက္ရႈ ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ပက္လက္ကုလားထိုင္ စသည္ႏွင့္ ေနသာသလို ေနၿပီး ခႏၶာတြင္းမွာ ဉာဏ္သြင္းရႈေပးပါ။ ကိုယ္ႏွင့္ စပ္ၿပီး ကိုယ္တြင္းမွာ ေဖာက္ျပန္ေနသမွ်၊ စိတ္ႏွင့္စပ္ၿပီး စိတ္ထဲမွာ သိေနသမွ် ညႊတ္ေနသမွ်ကို ရႈၾကည့္ေပးရပါတယ္။
ဉာဏ္ႏွင့္ၾကည့္ေနေတာ့ ခႏၶာမွာ ရုပ္ႏွင့္ နာမ္ပဲ ရိွရာ ရုပ္ကလည္း ရုပ္အလုပ္လုပ္ရင္းက ေဖာက္ျပန္ေနပါတယ္။ နာမ္ကလည္း နာမ္အလုပ္လုပ္ရင္းက သိေနညႊတ္ေနပါတယ္။
ရုပ္ဆိုတာ သူ႕ရဲ ့အမည္ပါ။ အလုပ္ကေတာ့ ေဖာက္ျပန္တဲ့ အလုပ္ပါ။ ရုပ္က သူ႕အလုပ္ျဖစ္တဲ့ ေဖာက္ျပန္တဲ့ အလုပ္ကို မရပ္ပါ။ ရပ္ရင္ ေသၿပီ။ ရုပ္အလုပ္က နာက်င္ ကိုက္ခဲ ထံုက်ဥ္ မူးေသ စသည္တို႕ေပါ့။ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ အဲဒီ သေဘာမ်ဳိးေတြ တစ္မ်ဳိးမဟုတ္ တစ္မ်ဳိးရိွေနပါတယ္။ အဲဒီတစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို သတိကပ္ၿပီး “ရုပ္” လုိ႕ ရႈေနပါ။ ရုပ္လို႕ရႈပါဆိုေတာ့ ရုပ္ဆိုတာကို ပါးစပ္ကလည္း မဆိုရပါ။ စိတ္ထဲကလည္း မဆိုရပါ။ ေဖာက္ျပန္တဲ့ နာသေဘာ စသည္ကို သိေနဖို႕ပါပဲ။
အဲဒီလို သိေန ၾကည့္ရႈေနတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ေနကိုယ္ထားကို ေအးေအးေဆးေဆး ေနသာသလို သက္သာစြာ ရႈလို႕ရပါတယ္။ ပင္ပင္ပန္းပန္းလည္း မဟုတ္ပါ။ ရုပ္သေဘာကို သိၿပီး အနားလည္း ရပါတယ္။ အပန္းေျဖၿပီး အိပ္ေပ်ာ္ခ်င္လည္း ေပ်ာ္သြားပါေစ။ ႏိုးလာရင္ ျပန္ရႈပါ။ အဲဒါ အနားယူတဲ့ ဝိပႆနာအလုပ္ပါ။
အဲဒီလို ကိုယ္ကို ေနသာသလိုေနၿပီးေတာ့ ရႈေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အတြက္ ေပၚလာသမွ် ေဖာက္ျပန္သမွ်သည္ ရႈစရာပါ။ ရႈရမွာပါ။
တရားမရႈပြားဖူးတဲ့သူေတြမွာ တရားရႈမွတ္ေနရင္း....ရင္တုန္တယ္ဆိုရင္ ..
"အမေလး ငါ ဘယ္လိုျဖစ္မွန္း မသိဘူး .. "ဆိုၿပီး အပူေသာက ဝင္ၾကမွာပါ။
ရႈေနက်ပုဂၢိဳလ္က်ေတာ့ တုန္တာပဲ ဆိုၿပီးရႈေတာ့ အပူမပါပါ။ အပူမပါပဲနဲ႕ ေနသာသလို ေနၿပီးေတာ့ တုန္တိုင္း တုန္တိုင္း ရုပ္လို႕ ရႈေနတဲ့အခါ အပူမပါတဲ့အတြက္ သက္သာပါတယ္။ အဲဒီ ေဖာက္ျပန္တဲ့အထဲမွာ ငါဘယ္လိုျဖစ္မွန္း မသိဘူး။ ေရာဂါမ်ားထသလား မသိဘူးလို႕ စိတ္ပါသြားရင္ ပူပါတယ္။ အပူပါရင္ ေရာဂါပိုတိုးပါတယ္။
နဂိုက ရုပ္ေဖာက္ျပန္မႈထဲမွာ စိတ္ေဖာက္ျပန္မႈပါ တိုးသြားေတာ့ ေရာဂါပိုႀကီးသြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ အခ်ဳိ႕ဆရာဝန္ေတြဟာ ေရာဂါသည္ကို ေရာဂါအေၾကာင္းအမွန္ မေျပာၾကပါ။ ေျပာလို႕ရိွရင္ ေရာဂါသည္ စိတ္ဓာတ္က်ၿပီး ေရာဂါပိုႀကီးသြားတတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။
ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊
စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊
ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊
အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္..ရယ္လို႕ ရုပ္ေလးပါးထဲမွာ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္က အားအေကာင္းဆံုးပါ။
က်န္တဲ့ ရုပ္ေတြ ပ်က္စီးခ်င္သေလာက္ ပ်က္စီး၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္ မပ်က္စီးက မပ်က္စီးပါ၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္က အားအေကာင္းဆံုးပါ။
အဲဒါေၾကာင့္ ေနသာသလိုေနၿပီးေတာ့ ရႈမယ္ဆိုရင္ ကုသိုလ္လည္း ရမယ္။ ေရာဂါလည္း ေပ်ာက္သြားပါလိမ့္မယ္။ တရားရႈပြားအားထုတ္တဲ့အခါ စိတ္ကို ေအးေအးေဆးေဆးၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္ထားၿပီး ရုပ္ေဖာက္ျပန္တာပဲ။ ငါေဖာက္ျပန္တာ မဟုတ္ဘဲ ရုပ္ရဲ႕သေဘာက ေဖာက္ျပန္တဲ့သေဘာပဲ။ ေဖာက္ျပန္တဲ့အလုပ္ပဲ။ ငါ့အလုပ္က ရႈရမယ့္အလုပ္ပဲဆိုၿပီး ရႈၾကည့္ေနတဲ့အခါ ေရာဂါေတြ ေပ်ာက္သြားပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီလို ေရာဂါေတြ ေပ်ာက္သြားတဲ့အခါ တန္ခိုးလို႕ ယူဆတတ္ၾကပါေသးတယ္။ တန္ခိုးမဟုတ္ပါ။ စိတ္ၾကည္လင္လာေတာ့ ေသြးသားၾကည္လင္ပါတယ္။ ေသြးသားၾကည္လင္ေတာ့ ေရာဂါေတြ ေပ်ာက္တာပါ။ အဲဒီသေဘာပါဘဲ။
ကိုယ့္အလုပ္က ခႏၶာကိုယ္မွာရိွတဲ့ ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါး ထင္ရွားရာကို ရႈတဲ့ အလုပ္ပါပဲ။ ရုပ္ႏွင့္ နာမ္ကလည္း အခ်င္းခ်င္း မီွေနေတာ့ ရုပ္ဆြဲ နာမ္လဲ၊ နာမ္ဆြဲ ရုပ္လဲပါတယ္။ ပရမတ္ သေဘာက တစ္ညွာဆြဲ တစ္တြဲပါ သေဘာပါ။
သတိပ႒ာန္တရားေလးပါးကို သတိျပဳၾကည့္ပါ။
ကာယာ ႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ ဆိုတာ ရုပ္ကို အရႈခံၿပီး ရႈတာပါ။ အရႈခံက ရုပ္၊ ရႈေနတာက နာမ္ဆိုေတာ့ နာမ္ပါသြားပါတယ္။
ေဝဒနာ ႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ဆိုတာ ေဝဒနာကို အရႈခံထားၿပီး ရႈတာပါ။ ေဝဒနာက နာမ္တရား၊ ရႈတာကလည္း နာမ္တရားပါ။ အဲဒီ နာမ္ဘယ္မွာ မီွေနလဲဆိုေတာ့ ရုပ္မွာ မီွေနပါတယ္။ အဲဒီလို သိတဲ့အခါ ၿပီးသြားပါတယ္။ ခ်က္ခ်င္းေတာ့ မသိေသးပါ။ သိခ်ိန္တန္မွ သိမွာပါ။
ဝိပႆနာ ရဲ႕အလုပ္က အရိွ နဲ႕ သတိနဲ႕ကိုက္ေအာင္ လုပ္တဲ့ အလုပ္ပါ။ မစဥ္းစားပါနဲ႕။ လိုက္မရွာပါနဲ႕။ အရိွရုပ္ နဲ႕ အရိွနာမ္ နဲ႕ ကိုက္ေအာင္ ရႈၾကည့္ရပါတယ္။ မရိွတာလည္း မရွာပါနဲ႕။ ရိွတာလည္း မႀကိဳက္ပါ မျဖစ္ပါနဲ႕။ မျဖစ္ၾကေသးတာကိုလည္း ျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ပါနဲ႕။ ျဖစ္ေနတာကိုလည္း ပ်က္ေအာင္ မလုပ္ပါနဲ႕။ အရိွအတိုင္းျမင္ေအာင္ ၾကည့္ပါ။ ျဖစ္ေနတဲ့အတိုင္း ၾကည့္ပါ။
စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ ဆိုတာ နာမ္ကမၼ႒ာန္းပါ။ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္နဲ႕ ရႈရတာပါ။ အဲဒီစိတ္ဟာ ဘယ္မွာ မီွေနသလဲဆိုယင္ ရုပ္မွာ မီွေနပါတယ္။
ေဝဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ နဲ႕ စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္တို႕ဟာ နာမ္သက္သက္ကို အရႈခံထားၿပီး ရႈရတဲ့ ကမၼ႒ာန္းပါ။ နာမ္ကမၼ႒ာန္းပါ။
ဓမၼႏုပႆနာသတိပ႒ာန္က ရုပ္နာမ္ေရာတဲ့ ကမၼ႒ာန္းပါ။
ဒါေတြ အားလံုးဟာ ဘုရားရွင္ေဟာခဲ့တာခ်ည္းပါပဲ။ ျဖစ္ႏိုင္လို႕ ရႏိုင္လို႕ ေဟာခဲ့တာေတြပါ။ ရႈအားေကာင္းစြာနဲ႕ ရႈဖို႕ ပြားဖို႕ပဲ လိုပါတယ္။
ရႈရမွာက ရံခါ ရုပ္၊ ရံခါ နာမ္ကို ရႈရမွာပါ။ ရႈတဲ့အခါ ရုပ္ကို မီွၿပီး နာမ္ျဖစ္တာလည္း ေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။ နာမ္မီွၿပီး ရုပ္ျဖစ္တာလည္း သိပါလိမ့္မယ္။
ခႏၶာကိုယ္မွာ ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးအျပင္ တျခားဘာမွမရိွဘူးဆိုတာ သိလာပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီသေဘာေတြကို သိေအာင္ သြားတဲ့အခါမွာ ဘယ္သူက ဘယ္သူ႕ကို မီွၿပီးျဖစ္တယ္လို႕ သတိထားၿပီး ရႈပြားသြားရမွာပါ။ ျပဳတဲ့အခါမွာလည္း ဘယ္သူက ဘယ္သူ႕ကို မီွၿပီး ျပဳတယ္ဆိုတာ သတိထားၿပီး ျပဳရမွာပါ။ ေျပာတဲ့အခါမွာလည္း ဘယ္သူက ဘယ္သူ႕ကို မီွၿပီး ေျပာေနတယ္ဆိုတာ သတိထားၿပီး ရႈပြားေျပာရမွာပါ။
ဝိပႆနာ အလုပ္ဆိုတာ အသိ ေျပာင္းေအာင္ လုပ္တဲ့ အလုပ္ပါ။ တရားအားထုတ္လို႕ အသိေျပာင္းသြားၿပီဆိုရင္ နဂိုေန၊ နဂိုစား၊ နဂိုသြားလာတာမ်ဳိးနဲ႕ ဘယ္လိုမွ မတူဘဲ အမူအရာ ေျပာင္းသြားပါတယ္။ အမူအရာ မေျပာင္းရင္ေတာ့ တရားမရေသးပါ။ ဘာျဖစ္လို႕လဲဆိုေတာ့ အေနအထိုင္ အသြားအလာ အေျပာအဆိုအမူအရာမွ မေျပာင္းေသးရင္ အသိမေျပာင္းေသးလို႕ပါပဲ။ အသိမေျပာင္းတာလည္း ရုပ္နာမ္ကို အမွန္မျမင္ေသးတာ ျဖစ္လို ့ပါဘဲ။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ဆိုတာ ေၾကာင္းက်ဳိးတရားပါ။ ပ႒ာန္းတရားဆိုတာလည္း ေၾကာင္းက်ဳိးတရားပါပဲ။ အေၾကာင္းပစၥည္း အက်ဳိးပစၥယုပၸန္အေန ေဟာခဲ့ပါတယ္။ သစၥာတရားဆိုတာလည္း ေၾကာင္းက်ဳိးတရားပါပဲ။ အေၾကာင္း သမုဒယ၊ အက်ဳိး ဒုကၡပါပဲ။
ဒီေလာကႀကီးထဲမွာ အေၾကာင္းအက်ဳိးအျပင္ ဘာမွ မရိွပါ။ ဒီခႏၶာကိုယ္အတြင္းမွာလည္း ေၾကာင္းက်ဳိးအျပင္ ဘာမွမရိွပါ။ ဒီခႏၶာမွာ ရုပ္နာမ္ကြဲၿပီးရင္ အဲဒီရုပ္နာမ္ အေၾကာင္းကို သိမ္းဆည္းသိတဲ့ ဉာဏ္ရရမွာပါ။ အဲဒီ ဉာဏ္မွမရရင္ "ဝီစိကိစၧာ" မကင္းႏိုင္ပါ။ "ေသာတာပန္" မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္နာမ္ကြဲေအာင္ ႀကိဳးစားရႈပြားပါ။ ရုပ္နာမ္ရဲ႕ အေၾကာင္းကို သိမ္းဆည္းႏိုင္ေအာင္ ဝိပႆနာတရား ႀကိဳးစားရႈမွတ္ၾကပါလို႕ တိုက္တြန္းရင္း ဓမၼဒါနျပဳလိုက္ရပါတယ္။
(ခႏၶာ-၅ပါးတစ္ဦး)
•••••••••••••••••••••••••••••••••
ကိုးကားမူယင္း-( ကိုသိန္းႏိုင္အုန္း ရဲ ့ ေဖစဘုတ္ စာမ်က္ႏွာ မွ "ဝိပႆနာဆိုတာ မခက္ပါ " ဆိုတဲ့ ေရးသားေဖၚျပထားတာ ကို ေကာက္ႏႈတ္ၿပီး ထပ္မံကုသိုလ္ျပဳလိုက္ပါတယ္)

No comments: